sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Vihreän kamiinan metsästys

Kuluneella viikolla kasaannuimme yhteen Keski-Suomen Asiantuntijabroker-ohjelman tiimoilta.  Ohjelman puitteissa aiomme porukalla luoda sellaisen liiketoiminnan kehittämisen mallin, että siitä kannattaa tulla ottamaan oppia vähän kauempaakin.  Olemme ilmeisen oikeilla jäljillä – sen verran olen jo itsekin harjoituksestamme ottanut hymähtelyä ja arvostelua vastaan.  Katsellaanhan sitten muutaman vuoden päästä… Torstaina käytimme tajunnan laajentajana Olli Hietasta - tulevaisuudentekijää yliopistossa, yrityskentässä ja eduskunnassa.  Ja hyvinhän tuo toimikin.  Oli tulevaisuudentekijä sitä mieltä, että viivotinmiehet ei tätä maata pelasta.  Siis ne, jotka ekstrapoloivat tulevaisuutta historian jatkumona ja kynsin hampain pitävät kiinni ajatuksesta, että jos tällä on ennenkin pärjätty, niin pärjätään vastakin.  Allekirjoitan.  Olen jo jonkun aikaa asiakkuuksia valitessani pyrkinyt pysyttelemään näistä viivotinkavereista vähän sivummalla.  Huonot referenssit ei kiinnosta.  Haluan tehdä töitä niiden kanssa, jotka haluavat menestyä.  Viivotinhommien sijaan Olli suositteli seuraavaa ajattelutapaa: ”Älä pohdi mitä on, älä pohdi mitä on ollut, vaan pohdi, mikä on paras mahdollinen maailma!”  Welcome to the Jungle! Jostain tuolta löytyy vihreä elefantti!  Ja kaikki ne huimat ajatukset, joilla liiketoimintaa uudistetaan ja menestytään tulevaisuudessa.

Muutama päivä ennen tuota työpajaamme kävin Lahdessa Oilonilla, joka on hiljattain ostanut asiakkaamme Scancoolin.  Oilon on se firma, jonka punainen ja humiseva öljypoltin on tullut jo 50-vuoden ajan vastaan melko useassa omakotitalon pannuhuoneessa.  Ja paljonhan niitä tehdään vieläkin, mutta olipa kertakaikkisen hieno kuunnella tehdaskierroksella tarinaa, joka alkoi näin: ”Viime vuonna perinteiset omakotitalojen öljypolttimet olivat pienin liiketoiminta-alueemme.”  Tämä kerrottiin ylpeydellä.  Eikä siis suinkaan tarkoittanut kokonaisuuden kuihtumista, vaan päinvastoin yritys kasvaa, kansainvälistyy ja on kannattava.  He ovat uudistuneet.  Sen vanhan ajan punaisen humisijahaisulin rinnalle on tullut maa-, aurinko- ja hybridienergiaa ja nyt Scancoolin oston myötä teollisuuden lämpöpumput ja kylmätekniikkaa.  Miettikää, mitä yritykselle olisi tapahtunut, jos uusia energiamuotoja hyödyntäville alueille ei olisi menty?  Olisiko ollut ehkä aika joukko maailman parhaita öljypolttimen tekijöitä etsimässä työpaikkaa?  Nyt uudistus on haluttu tehdä oikealla ajoituksella ja varmistaa, että yritys menestyy myös jatkossa.  Omistajat ja koko henkilöstö ansaitsevat menestyksen.  Tällaisia yrityksiä Suomi tarvitsee lisää!

No, miksi vihreän elefantin metsästys, termi, jota Hietanen viljelee puhuessaan, on sitten niin vaikeaa?  Ennen kaikkea mielestäni taas on kyse asenteesta.  Sama meininki kuin entisellä haitarinsoittajalla: ”Hyvä biisilista jo pari kymmentä vuotta.  Mikä tässä nyt mukamas on vikana?”  Usein jo pienet suunnan muutokset ovat useille aivan liikaa.  Varsinkin niille, jotka ovat sopivassa myötätuulessa autotallista vanhoilla opeilla kasvaneet kohtuulliseen kokoluokkaan.  Pahimmillaan ei ole valmiuksia edes ajatella asioita todella eri tavalla kuin ne ovat nyt.  Kerran olin yhdessä työpajassa todistamassa karmaisevaa joukkohalvaantumista, kun piti pohtia sellaista vaihtoehtoista skenaariota, että paikkakunnan iso tehdas lopetettaisiin.  Neukkarissa ei ollut riittävästi paperipusseja hyperventiloiville osallistujille, jotka eivät yksinkertaisesti pystyneet edes ajattelemaan sellaista vaihtoehtoa sadan vuoden paperinteon historian jälkeen.  ”Ei niin voi tapahtua.”  Nyttemminhän tällainenkin skenaario on sitten muutamaankin otteeseen toteutunut.  Ihan täällä meillä Suomessa.  Uudistuminen on todella vaikeaa, jos yrityksessä vallitsee tällainen ilmapiiri.  Aivan – olet kuullut yhdestä toisesta firmasta, jossa on juuri tällainen meininki… ”Ei meillä.”  Eikä tarvitse olla kyse edes koko liiketoiminnan remonttiin laittamisesta, vaan ihan vaan perustoimintamallien muuttamisesta – verkostomaisesta liiketoiminnasta, kansainvälistymisestä, uudistetuista liiketoimintamalleista, uusista palveluista tai vain jokapäiväisten rutiinien muuttamisesta.  Jossain näillä tietämillä voisi olla ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden käytön paikka – arjesta on haastavaa irrottautua ja voisi olla vaihteeksi ihan hyvä, jos joku vähän ravistelisi yrityksen ajatusmaailmoita ja pakottaisi pois omalta mukavuusalueelta.   Menestys useimmiten majailee siellä.  Oman mukavuusalueen ulkopuolella.  Ensin pitäisi nyt vaan alkaa haluta mennä sinne… ja haluta menestyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti